100% ÚJRAHASZNOSÍTOTT DIVAT A FENNTARTHATÓSÁG JEGYÉBEN
Az újrahasznosítás nem csak a hulladékok feldolgozását jelentheti. A fenntartható divat lassan integrálódik a köznyelvbe, de még mindig zavaros elképzelések vannak arról, hogy mit is takarnak ezek a jelzők. Egy ideje a fast fashion márkáknál is érzékelhető egyfajta szemléletváltás, melynek hatására igyekeznek csökkenteni az ökológia lábnyomukat.
A változás persze, csupán a divatipar kis részét érinti, és ahol elindult már a folyamat, ott is gyerekcipőben jár.
Óriási a túltermelés mind alapanyagból, mind késztermékből. Ezen enyhíthetne az upcycling, vagyis az értéknövelő újrahasznosítás.
Divatos táska kávás jutazsákból akár ilyen menő is lehet:
Boho Coffee Shopper – XXL táska
Az alkotó gondolatai (Lamindra Handmade):
Egy kávés zsák új élete. Adott volt egy kávés Juta zsák, aminek nem volt semmi baja azon kívül, hogy a kávét már eladták belőle. Úgyhogy újra gondoltam.
Lamindra tipp: ha egy fenntartható márka nem elérhető számodra (feltehetően túl drága), keresed azokat a márkákat, ahol az anyag minősége a körforgásos divat része!
Tudtad, hogy évről-évre tonnányi textil landol a szemétben, pedig legalább 95%-át újra lehetne hasznosítani.
Vannak divatcégek, akik visszaveszik a vásárlók kidobásra ítélt, megunt ruháit. Ezzel a lépéssel talán részben kompenzálható a divatipar gigantikus környezetterhelése.
Az újrahasznosítás nemcsak a szeméthegyeket csökkenti, de hozzájárul az erőforrások megőrzéséhez, hiszen nem kell újra legyártani a textilt.
- 1 kg ruha legyártásához 6000 liter vizet,
- 3,6 kg szén-dioxidot,
- 0,3 kg műtrágyát,
- 0.3 kg növényvédő szert használnak fel
A divat az olajipar után a második legpusztítóbb iparág a világon – mondják az elemzők
Évente 92 millió tonna hulladék termelődik a divatipar által. Csak 11 millió textilhulladék keletkezik az Egyesült Államokban. A távol-keleti országokban ráadásul az eldobott textil többsége nagy halmokban hever a szeméttelepeken, s még ott is fog maradni akár több száz évig is a lebomlásra képtelen, magas műszál tartalom miatt.
A hazai divattervezők közül már többen odafigyelnek arra, milyen alapanyagokból álmodják meg ruhakölteményeiket, kiegészítőiket.
Fekete masnis nemesacél fülbevaló belső gumiból - szürke kagylógyönggyel
„Az alternatív útkeresések kulcsfontosságúak lesznek a következő divattervezői generációk számára.
A fenntarthatóság talán abban fog megjelenni, hogy visszalépünk a lokális szintre. Kevesebb, kisszériás kollekciókból válogatunk, jól variálható darabokból állítjuk össze ruhatárunkat.A 20-as, 30-as években egy jól öltözött asszonynak sem volt 2-3 szettnél több a szekrényében egy-egy szezonra, mégis lehetett sikkes és elegáns.”
Nemesacél fülbevaló belső gumiból kagylógyöngyökkel-strasszos gyönggyel
A fast fashion termékek megvásárlásával szeretnénk azonosulni egy-egy divat márka stílusához, közben mégis arra vágyunk, hogy egyedülállónak, kivételesnek érezhessük magunkat.
Fekete tollas karkötő belső gumiból